OTA YHTEYTTÄ

Yhteistyöllä ja täsmätuotteilla loistotuloksiin

YHTEISTYÖLLÄ JA TÄSMÄTUOTTEILLA LOISTOTULOKSIIN

Kojalle on ensiarvoisen tärkeää paitsi kehittää korkealaatuisia tuotteita ja palveluja myös panostaa tiiviiseen ja hedelmälliseen yhteistyöhön kumppaneidensa kanssa. Yksi loistavasti toimivista kumppanuuksista on ollut yhteistyö Kojan ja Kakola Yhtiöt Oy:n välillä. Yhteisenä projektina oli kulttuurihistoriallisesti merkittävän Turun Kakolan alueen saneeraustyö.

– Olen asentanut Kojan koneita jo 1990-luvulta asti, mutta tämä Kakola-projekti oli ensimmäinen varsinainen yhteistyömme. Työmaakohde oli varsin ahdas, mikä tuotti päänvaivaa, mutta tiiviillä yhteistyöllä ja yhteisellä tahtotilalla selvittiin varsin mallikkaasti, Rakennuspalvelu Lausmäki Oy:n yrittäjä, Kakolan rakentamisprojektin vastaava työnjohtaja Petteri Lausmäki kertoo.

– Muistan hyvin ensimmäisen kohdekäynnin jälkeiset ajatukset, kun ajelin autolla takaisin konttorille. Päässä velloi jonkin verran skeptisiä ajatuksia, että miten tästä selvitään. Projektista tuli pitkä, työvaiheita oli monia ja vastaan ehti tulla lukuisia yllättäviä tilanteita. Kaikesta kuitenkin Petterin kanssa selvittiin, yleensä hurtin huumorin säestämänä. On ollut kunnia olla mukana Kakolan uuden vaiheen tarinassa, Kojan aluemyyntipäällikkö Joseph Hollingworth komppaa.

”PITKÄ HISTORIA TUO MUKANAAN VAHVAA YLEISOSAAMISTA”

Saneeraushankkeissa avaintekijöinä ovat hankinnat ja hankintojen oikea-aikaisuus. Palaverit ja yhteiset suunnittelutilanteet eri toimittajien kanssa ovatkin rakentamisen arkipäivää. Lausmäen mielestä on erittäin tärkeää, että toimittajien yhteyshenkilöt eivät vaihdu matkan varrella ja, että toimittajat sitoutuvat hankkeen läpivientiin yhdessä rakentajien kanssa. Kun tavaraa on paljon liikkeessä, tulevat myös mahdolliset tuotevirheet ja reklamaatiot usein kuvioon. Lausmäki kiittelee sitä, että Kojan kanssa näitä ei ole ollut.

– Valitsimme Kojan yhteistyökumppaniksemme, sillä arvostamme paitsi tuotteiden ja palvelujen korkeaa laatua myös kotimaisuutta sekä räätälöitävyyttä. Erityisen hyvänä olen tässä Kakola-projektissa pitänyt Kojan Future ® -ilmanvaihtokoneiden näppärää kokoa, kohtuullista painoa ja helppoa haalattavuutta. Koneet ovat lisäksi varsin hiljaisia ja juuri niin tehokkaita kuin on luvattukin. Koja on malliesimerkki siitä, miten pitkä historia tuo mukanaan vahvaa yleisosaamista, Lausmäki kehuu.

ETUINA KOTIMAISUUS JA RÄÄTÄLÖIVYYS

Kakola-projektissa suurimmat haasteet liittyivät tilojen ahtauteen. Työ vaati paljon mittaamista ja yleisesti ottaen hyvin tiivistä yhteistyötä Kojan ja Rakennuspalvelu Lausmäki Oy:n välillä. Kojan etuina projektissa olivat paitsi kotimaisuus myös mukautettavissa oleva laitekanta.

– Myös ostokomponenttien suhteen ollaan hyvällä kotimaisuusasteella. Kun valmistamme koneen osista itse mahdollisemman paljon ja käytämme kotimaisia komponentteja, on esiin tuleviin kysymyksiin helpompi tarjota vastauksia. Projektikohtaiset pienet erikoisuudetkin on helpompi järjestää, kun koneita voidaan räätälöidä tarpeen mukaan.

– Vaikka Jalasjärven tehdas on 10 vuodessa paisunut yhä isommaksi ja tehokkaammaksi, ovat tehtaamme työntekijät edelleen ehdottoman ylpeitä kädenjäljestään ja heiltä on aina herunut ymmärrystä myös vähän erikoisempiin pyyntöihin. Siinä on yksi syy sille, miksi meitä pidetään alalla arvossa, Hollingworth pohtii.

HYVÄ ASIAKASPALVELIJA ON KIINNOSTUNUT ASIAKKAAN TARPEISTA

Hollingworthin työtehtäviin kuuluu tarjouksiin vastaaminen, suunnittelijoiden tukeminen esisuunnittelussa, sekä asiakkaiden auttaminen projektien suhteen. Hyvän myyjän tunnistaa hänen mukaansa siitä, ettei tämä ajattele ainoastaan myyntihetkeä, vaan tuntee tuotteensa ominaisuudet läpikotaisin koko elinkaaren ajalta. Toisin sanoen ammattitaitoisen myyjän tulee miettiä myös myytävän tuotteen huoltoa ja asentamista.

– Sanoisin, että hyvä asiakaspalvelija jättää asiakkaalle yksinkertaisesti tunteen välittämisestä ja siitä, että on aidosti kiinnostunut asiakkaan tarpeista. Kauppaa ei tehdä euronkuvat silmissä, vaan aidosti mietitään asiakkaan tarpeen mukaisia ratkaisuja, Lausmäki täydentää.

”KUKAAN EI RAKENNA MAAILMAA YKSIN”

Hyvällä yhteistyöllä ja molemminpuolisella sinnikkyydellä ja joustamisella Kakolan alueen saneeraustyö saatiin onnistuneesti valmiiksi. Molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä sekä yhteistyöhön että sen lopputulokseen.

– Kojan kanssa aikataulut ovat pitäneet läpi projektin, ja etenkin logistiikkajärjestelyt ansaitsevat erityismaininnan. Joka kerta ennen toimitusta on Kojalta varmistettu, että tavarat voivat tulla työmaalle. Lisäksi on aina selvitetty purkupaikka ja se, millaisella kalustolla työmaalle voi tulla. Tämä on erittäin tärkeä osa toimitusprosessia, varsinkin kun rakennetaan valmiissa ympäristössä ja varastointi- ja purkualuetta on rajoitetusti, Lausmäki korostaa.

– Koin yhteistyömme tehokkaaksi ja hyvin organisoiduksi. Kävimme säännöllisesti puhelimitse ja sähköpostin välityksellä läpi seuraavan vaiheen stepit, jotka sitten poikkeuksetta käytiin tarkistamassa vielä työmaalla yhdessä. Tässä näkyi paikallisuus – oli varmasti asiakkaallekin mieliksi, että pääsin työmaalle lyhyelläkin hälytysajalla, Hollingworth tuumailee.

Lausmäki tahtoo vielä alleviivata, että on kaikille osallisille hyödyksi, että tehtyjä yhteistyöprojekteja nostetaan esiin case-artikkelien ja referenssien muodossa. Dokumentointi mahdollistaa kehittymisen ja uuden oppimisen.

– Mielestäni erilaisia caseja kannattaa nostaa monipuolisesti ja ennakkoluulottomasti esiin. Pitää muistaa, että kukaan ei rakenna maailmaa yksin vaan voimme aina oppia toisiltamme. Siksi on hyvä, että projekteja avataan ja kerrotaan, mitä on tehty.

KYSY LISÄTIETOJA MYYNNIN ASIANTUNTIJOILTAMME

OTA YHTEYTTÄ

Uutiskirje tilattu!

TILAA UUTISKIRJE